Εάν προετοιμάζεστε για τον διαγωνισμό του ΑΣΕΠ, ένα από τα κρισιμότερα στάδια της διαδικασίας είναι το Ερωτηματολόγιο Εργασιακών Συμπεριφορών. Αυτός ο οδηγός έχει σχεδιαστεί για να σας βοηθήσει να κατανοήσετε σε βάθος τη δομή, τη λογική και τον σκοπό του τεστ, παρέχοντάς σας μια ολοκληρωμένη στρατηγική για να προετοιμαστείτε αποτελεσματικά.
Test "Εργασιακών Συμπεριφορών" μπορείτε να βρείτε στην εφαρμογή AsepGuide App
1. Τι είναι και ποιος ο σκοπός του Ερωτηματολογίου Εργασιακών Συμπεριφορών;
Το ερωτηματολόγιο αυτό δεν είναι ένα τεστ γνώσεων, αλλά ένα σύγχρονο εργαλείο που αξιολογεί ένα σύνολο από σαφώς ορισμένες και παρατηρήσιμες εργασιακές συμπεριφορές. Ο σκοπός του είναι να διαπιστώσει κατά πόσο το προσωπικό σας στυλ εργασίας ταιριάζει με τις απαιτήσεις του Ενιαίου Πλαισίου Δεξιοτήτων, όπως αυτό προβλέπεται στον ν. 4940/2022 (Α΄112). Ουσιαστικά, εξετάζει τον βαθμό στον οποίο οι ατομικές σας συμπεριφορές ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις για μια επιτυχημένη απόδοση στον Δημόσιο Τομέα.
2. Θεωρητικό Υπόβαθρο: Η Σύνδεση με το Διεθνές Πρότυπο OPQ32 της SHL
Για την καλύτερη προετοιμασία σας, είναι σημαντικό να γνωρίζετε ότι το ερωτηματολόγιο του ΑΣΕΠ βασίστηκε στο διεθνώς αναγνωρισμένο ερωτηματολόγιο προσωπικότητας (OPQ32) της SHL. Το OPQ32 είναι ένα εργαλείο που χρησιμοποιείται ευρέως παγκοσμίως για την αξιολόγηση υποψηφίων, καθώς απεικονίζει 32 συμπεριφορικά χαρακτηριστικά που επηρεάζουν την απόδοση στην εργασία. Παρέχει μια αντιπροσωπευτική «εικόνα» του κατά πόσο ένα άτομο θα ταιριάξει στο εργασιακό του περιβάλλον και πώς θα ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας θέσης. Η αξιοπιστία του φαίνεται από το γεγονός ότι μόνο την περασμένη χρονιά χρησιμοποιήθηκε για την αξιολόγηση περισσότερων από 6.000.000 υποψηφίων σε χιλιάδες εταιρείες παγκοσμίως.
Η εκδοχή του ΑΣΕΠ, ωστόσο, είναι μια προσαρμοσμένη παραλλαγή που εστιάζει αποκλειστικά σε συμπεριφορές που σχετίζονται με τις 9 συγκεκριμένες δεξιότητες του ελληνικού δημοσίου, αντί για τα 32 γενικά χαρακτηριστικά του OPQ32. Η αξιολόγησή σας θα πραγματοποιηθεί με τη χρήση του Συστήματος Ηλεκτρονικής Αξιολόγησης της SHL.
3. Οι 9 Αξιολογούμενες Δεξιότητες του Ενιαίου Πλαισίου
Το επίκεντρο του τεστ είναι η αξιολόγηση εννέα συγκεκριμένων δεξιοτήτων[cite: 3]. Η κατανόησή τους, αλλά και της σχετικής βαρύτητάς τους για έναν δημόσιο υπάλληλο, είναι το πρώτο βήμα για την επιτυχία. Οι δεξιότητες αυτές είναι:
- Προσανατολισμός στον πολίτη
- Ομαδικότητα
- Προσαρμοστικότητα
- Προσανατολισμός στο αποτέλεσμα
- Οργάνωση και προγραμματισμός
- Επίλυση προβλημάτων και δημιουργικότητα
- Επαγγελματισμός και ακεραιότητα
- Διαχείριση γνώσης
- Ηγετικότητα
4. Η Δομή και η Διαδικασία του Τεστ: Βήμα προς Βήμα
Το ερωτηματολόγιο αποτελείται από εβδομήντα έξι (76) τριάδες συμπεριφορικών δηλώσεων. Η διαδικασία ιεράρχησης για κάθε τριάδα είναι συγκεκριμένη και αποτελείται από δύο βήματα:
- Βήμα 1: Από τις τρεις δηλώσεις, καλείστε να επιλέξετε αυτή που σας αντιπροσωπεύει περισσότερο.
- Βήμα 2: Στη συνέχεια, από τις δύο δηλώσεις που απέμειναν, επιλέγετε ξανά αυτή που σας αντιπροσωπεύει περισσότερο.
Με αυτόν τον τρόπο, ουσιαστικά ιεραρχείτε πλήρως κάθε τριάδα, κατατάσσοντας τις δηλώσεις από την πιο αντιπροσωπευτική έως τη λιγότερο αντιπροσωπευτική για εσάς.
5. Η Λογική της Βαθμολόγησης: Πώς Βγαίνει το Τελικό Αποτέλεσμα
Είναι κρίσιμο να κατανοήσετε ότι σε αυτό το είδος ερωτηματολογίου δεν υπάρχουν σωστές ή λανθασμένες απαντήσεις. Η επιτυχία δεν κρίνεται σε μία μεμονωμένη επιλογή, αλλά στο συνολικό μοτίβο των απαντήσεών σας. Η βαθμολογία προκύπτει ως εξής:
- Από τον τρόπο που θα ιεραρχήσετε και τις 76 τριάδες, το σύστημα θα υπολογίσει μια συγκεκριμένη βαθμολογία για κάθε μία από τις 9 δεξιότητες. Αυτή η βαθμολογία δείχνει τον βαθμό στον οποίο οι συμπεριφορές σας συνάδουν με αυτές που απαιτεί η κάθε δεξιότητα.
- Τέλος, από τον μέσο όρο των εννέα αυτών επιμέρους βαθμολογιών σε σχέση με τη βαθμολογία του “ιδανικού υποψήφιου” που έχει ορισθεί από τον ΑΣΕΠ, θα προκύψει ένας συνολικός ατομικός βαθμός που αντικατοπτρίζει τη συνολική σας προσαρμογή στο επιθυμητό προφίλ συμπεριφορών του Δημοσίου Τομέα.
ΠΡΟΣΟΧΗ
Τα παρακάτω παραδείγματα είναι “μια άποψη” αντιμετώπισης του ερωτηματολογίου εργασιακών συμπεριφορών και δίνεται σαν δείγμα αντιμετώπισης. Δεν σημαίνει ότι είναι ο σωστός τρόπος.
Κάντε τη δική σας έρευνα. Διαβάστε για τον τρόπο βαθμολόγησης και την σχετική ανακοίνωση του ΑΣΕΠ.
6. Στρατηγική και Προετοιμασία: Πώς να Αντιμετωπίσετε το Τεστ
- Μελετήστε τις 9 Δεξιότητες σε Βάθος: Αφιερώστε χρόνο για να κατανοήσετε τι σημαίνει στην πράξη κάθε δεξιότητα. Σκεφτείτε παραδείγματα από την επαγγελματική ή προσωπική σας ζωή όπου επιδείξατε αυτές τις συμπεριφορές.
- Υιοθετήστε τη Νοοτροπία του Δημοσίου Υπαλλήλου: Καθώς απαντάτε, σκεφτείτε ποια συμπεριφορά θα εκτιμούσε περισσότερο ένας δημόσιος οργανισμός. Δεξιότητες όπως ο «Επαγγελματισμός και ακεραιότητα», ο «Προσανατολισμός στον πολίτη» και η «Οργάνωση και προγραμματισμός» είναι θεμελιώδεις. Όταν βρίσκεστε σε δίλημμα, δώστε προτεραιότητα στις επιλογές που δείχνουν συνέπεια, αξιοπιστία και σεβασμό στους κανόνες.
- Να Είστε Αυθεντικοί και Συνεπείς: Μην προσπαθείτε να παρουσιάσετε μια ψεύτικη εικόνα. Τα τεστ αυτά είναι σχεδιασμένα για να εντοπίζουν ασυνέπειες. Η καλύτερη στρατηγική είναι να είστε ειλικρινείς, αλλά να απαντάτε έχοντας πάντα στο μυαλό σας το επαγγελματικό πλαίσιο της θέσης.
- Εξασκηθείτε στην Ιεράρχηση: Η διαδικασία της αναγκαστικής επιλογής μπορεί να είναι ασυνήθιστη. Εξοικειωθείτε με τη λογική της εξετάζοντας τα παραδείγματα που ακολουθούν.
7. Επεξήγηση Παραδειγμάτων και Τρόπος Σκέψης
Ας εφαρμόσουμε την παραπάνω στρατηγική σε συγκεκριμένα παραδείγματα, παρόμοια με αυτά που θα συναντήσετε.
Παράδειγμα 1
Α. Σκέφτομαι μακροπρόθεσμα
Β. Παραμένω ευγενικός/ή ακόμα κι όταν οι άλλοι είναι αγενείς μαζί μου
Γ. Διαφοροποιώ τη συμπεριφορά μου ανάλογα με τη συγκεκριμένη περίσταση στην οποία βρίσκομαι
- Ανάλυση και Ιεράρχηση:
- Πρώτη Επιλογή («Περισσότερο»): Η δήλωση Β είναι η ισχυρότερη επιλογή. Αντιστοιχεί απευθείας στη θεμελιώδη δεξιότητα «Προσανατολισμός στον πολίτη», που είναι απολύτως κρίσιμη.
- Δεύτερη Επιλογή: Μεταξύ του Α και του Γ, η δήλωση Γ είναι προτιμότερη, καθώς συνδέεται με την υψηλής βαρύτητας δεξιότητα «Προσαρμοστικότητα». Η δήλωση Α αφορά τη στρατηγική σκέψη, μια δεξιότητα που είναι λιγότερο κρίσιμη για θέσεις γενικών καθηκόντων.
- Τελική Κατάταξη: 1η: Β, 2η: Γ, 3η: Α.
Παράδειγμα 2
Α. Τηρώ τους κανόνες ανεξαρτήτως προσωπικού συμφέροντος
Β. Ακούω με προσοχή όταν οι άλλοι μιλούν
Γ. Κάνω προτάσεις για τη βελτίωση των διαδικασιών
- Ανάλυση και Ιεράρχηση:
- Πρώτη Επιλογή («Περισσότερο»): Η δήλωση Α είναι αδιαμφισβήτητα η κορυφαία επιλογή. Είναι η επιτομή της δεξιότητας «Επαγγελματισμός και ακεραιότητα», της πιο θεμελιώδους αρχής για κάθε δημόσιο υπάλληλο.
- Δεύτερη Επιλογή: Μεταξύ του Β και του Γ, η δήλωση Β είναι η επόμενη καλύτερη. Το να ακούει κανείς με προσοχή είναι βασικό στοιχείο της «Ομαδικότητας» και του «Προσανατολισμού στον πολίτη». Η δήλωση Γ συνδέεται με την «Επίλυση προβλημάτων και δημιουργικότητα», που έχει χαμηλότερη προτεραιότητα.
- Τελική Κατάταξη: 1η: Α, 2η: Β, 3η: Γ.
Παράδειγμα 3
Α. Οργανώνω καλά τον χρόνο και τις προτεραιότητές μου
Β. Συμμετέχω ενεργά στις συναντήσεις ομάδας
Γ. Σκέφτομαι δημιουργικά όταν αντιμετωπίζω δυσκολίες
- Ανάλυση και Ιεράρχηση:
- Πρώτη Επιλογή («Περισσότερο»): Η δήλωση Α είναι η πιο επιθυμητή, καθώς περιγράφει επακριβώς τη θεμελιώδη δεξιότητα «Οργάνωση και προγραμματισμός».
- Δεύτερη Επιλογή: Η δήλωση Β είναι η επόμενη λογική επιλογή, καθώς η ενεργός συμμετοχή είναι σαφής ένδειξη «Ομαδικότητας». Η δήλωση Γ αφορά τη «Δημιουργικότητα», η οποία είναι λιγότερο κρίσιμη από την ομαδική συνεργασία.
- Τελική Κατάταξη: 1η: Α, 2η: Β, 3η: Γ.
8. Συμπέρασμα
Το Ερωτηματολόγιο Εργασιακών Συμπεριφορών είναι ένα σύγχρονο και αντικειμενικό εργαλείο που δίνει τη δυνατότητα στον ΑΣΕΠ να επιλέξει τους καταλληλότερους υποψηφίους με βάση το προφίλ τους. Αντιμετωπίστε το ως μια ευκαιρία να αναδείξετε τις δυνάμεις σας που ταιριάζουν στον Δημόσιο Τομέα. Με καλή κατανόηση της διαδικασίας, ειλικρίνεια και στρατηγική σκέψη, μπορείτε να ανταποκριθείτε με επιτυχία σε αυτή την πρόκληση.
Κάντε εξάσκηση σε θέματα:
https://play.google.com/store/apps/details?id=gr.webq.asepguide